Udgivet i Sjælland

Hvilken Orø-færge er bedst for cyklister?

Af Urbanblog.dk

Lyder duften af salt vand, suset fra brede fjorde og følelsen af frihed under dækkene som opskriften på den perfekte cykeltur? Så er Orø - den grønne perle midt i Isefjorden - måske dit næste stop. Men før du kan trille ad øens stille veje, venter spørgsmålet: Hvilken færge vælger du?

To ruter, to stemninger, ét fælles mål: at bringe dig og din cykel trygt over fjorden. Den ene sejler fra Holbæk med bekvem togforbindelse lige om hjørnet; den anden fra Hammer Bakke i Hornsherred, hvor Fjordstiens slyngede asfalt begynder ved færgelejet. Begge overfarter er korte, men oplevelsen - og logistikken - kan gøre en verden til forskel for alt fra pendleren med foldecykel til børnefamilien med fuld oppakning på ladcyklen.

I denne guide zoomer vi ind på kapacitet, komfort og cykelvenlighed - alt det, som sjældent står med fed i sejlplanen, men som afgør, om overfarten bliver et pusterum eller en stressfaktor. Tag med ombord, når vi tester rampernes hældning, dykker ned i billetpriser og deler insider-tips til den mest flydende rute. Læs med, og find ud af, hvilken Orø-færge der passer bedst til netop din cykeloplevelse.

Overblik: Orøs færgeforbindelser og adgang for cyklister

Orø er Isefjordens lille cykelperle: blot fire kilometer bred, men med skønne landsbyveje og vandkantsnatur, der kalder på en tur i sadlen. Øen kan nås via to færgeruter, som hver især er under 30 minutter: Holbæk-Orø (ca. 25 min., sejler fra centralt beliggende Holbæk Havn) og Hammer Bakke-Orø (ca. 6 min., sejler fra Hornsherred-siden af fjorden). Begge ruter sejler året rundt, men Holbæk-færgen har typisk større skib, højere kapacitet og udvidet sommerkøreplan, mens den korte Hammer Bakke-overfart sejler oftere i højsæsonen men kan have reduceret drift uden for ferieperioder.

For cyklister er logistikken ligetil: Holbæk Havn ligger 600 m fra Holbæk Station, hvor InterCity- og regionaltog fra København/Kalundborg samt Nordvestbanens Supercykelsti mødes. Fra havnen kan du rulle direkte på kajkanten ad Fjordstien (National cykelrute 7) nord- og sydpå. Hammer Bakke betjenes af bus 318/321 fra Roskilde og Frederikssund; ankommer du på egen cykel, rammer du færgelejet ad Hornsherreds smalle, men rolige landevej, som kobler sig til Fjordlandets gravel-sløjfer og den afmærkede Istidsrute. Begge færgelejer på Orø - Brønde (mod Holbæk) og Næsby (mod Hammer Bakke) - har cykelvenlige veje fra rampen og to lokale dagligvarebutikker inden for 2 km.

På begge færger møder du bilramper med moderat hældning og skridsikkert dæk; besætningen dirigerer ofte cyklister ombord sidst, så man undgår udstødningsos og har nem afkørsel. Der er læ under halvtag eller i salonen, men på blæsende dage kan bølgesprøjt ramme åbne dæk, så medbring elastikker til at sikre cyklen. Lad- og longtailcykler accepteres (mod billet­til­læg), men pladsen er først-til-mølle; større grupper bør varsle selskabet uden for højsæson. Generelt er drop-in muligt: Holbæk-færgen sejler mindst én gang i timen året rundt, mens Hammer Bakke typisk har 20-30 min. frekvens i sommerhalvåret og timessejlads resten af året.

Sammenligning med cyklistbriller: logistik, komfort og flow

Sejltid, frekvens og ventetid
Holbæk-ruten sejler typisk hver time (30 min. i sommerferien) og bruger ca. 25 min. pr. overfart. Hammer Bakke-ruten er en kort “pendulfærge” på 7-8 min., som afgår ca. hvert 20. min. - helt ned til hvert kvarter på varme weekender. Det betyder, at ren rejsetid er kortest fra Hammer Bakke, men at total ventetid i praksis kan være ligeså lav fra Holbæk, hvis din togankomst passer med hel- eller halv-times-afgangene. Er du afhængig af fleksibilitet på skæve tidspunkter (tidlig morgen eller sen aften), har Holbæk-overfarten dog flere “huller” i dagsplanen, hvor der slet ikke sejles. Begge selskaber offentliggør altid driftstatus i real-tid på deres hjemmesider og via Facebook - guld værd når vinden piber i Isefjorden.

Billet og pris for to hjul

  • Holbæk ↔ Orø: cykel 15 kr., ladcykel/anhænger 35 kr. (voksenbillet 35 kr.).
  • Hammer Bakke ↔ Orø: cykel 10 kr., ladcykel/anhænger 25 kr. (voksenbillet 25 kr.).
  • 10-tursklip og pendlerkort fås begge steder; Hammer Bakke har desuden mobil-app med rabat for cykler.
  • Grupper på >10 cykler bør varsle Holbæk-færgen mindst 24 timer før; Hammer Bakke kan som regel klare op til 20 cykler hvis du ringer samme morgen.
Som prisliste antyder, er Hammer Bakke billigst pr. minut sejlads, mens Holbæk-ruten giver den største “value” for pendlere, der bruger klippekort i kombination med DSB’s rejsepas.

Ombordstigning, ramper og komfort
Holbæk-færgen har én bred rampe med moderat hældning og skridsikkert gitter; du triller direkte ind på et indendørs vogndæk med læ og bænke. Lad- og longtail-cykler kan parkeres langs lastevogns-fenderne uden at skulle vendes. Hammer Bakke-færgen bruger to smalle ramper i hver ende; hældningen er stejlere, og i stormvejr kan metalristen blive glat - her er det rart at gå af og trække. Til gengæld er sejltiden så kort, at de fleste blot holder cyklen; der er en lille overdækket niche til 6-8 cykler, men ingen egentlig salon. Begge færger accepterer anhængere, dog skal brede cargotrikes (over 90 cm) meldes forud hos Hammer Bakke.

Drop-in vs. reservation og landbaserede cykelruter
Ingen af ruterne kræver reservation for solo-cyklister; drop-in fungerer 95 % af tiden. Holbæk-færgen modtager booking til biler, hvilket indirekte reserverer plads til cykler, mens Hammer Bakke praktiserer “først til mølle” - hold dig derfor i højre side af opmarch­banen, så personbiler kan køre udenom. Fra Holbæk-kajen er der 800 m til togstationen og direkte forbindelse til Fjordstien (Nationalrute 4). På Orø-siden rammer du øens asfalterede hovedvej midt på øen. Ved Hammer Bakke triller du direkte ud på Hornsherreds cykel-venlige landeveje; Isefjordsruten, Munkevejen og flere grusstier begynder under 1 km fra færgelejet - ideelt for gravel-ryttere, der vil fortsætte mod Skibby eller Jægerspris uden nævneværdig trafik.

Hvilken Orø-færge er bedst for hvem? Anbefalinger og ruteidéer

Pendleren med tog via Holbæk: Kommer du direkte fra Holbæk Station, er Holbæk-Orø-færgen det naturlige valg. Du triller de 600 m fra perron til kaj og kan oftest nå en afgang hver halve time i sommerhalvåret. Tjek rejseplanen for sammenhæng mellem tog og færge - særligt tidlige morgener kan der være 20-25 minutters ventetid. Til gengæld er sejltiden kun 20 min., og cykel + pendlerkort giver rabat. Vælg den indendørs salon ved regn, men bind cyklen fast på dækket med de indbyggede stropper.

Børnefamilien med ladcykel: I skal sjældent bekymre jer om plads på Hammer Bakke-Orø-færgen; rampen er lav, personalet hjælper, og færgen kan tage flere ladcykler side om side. Start f.eks. ved stationen i Roskilde, følg Fjordstien nordpå, og rull ombord ved Hammer Bakke. Undgå afgangene kl. 11 og 15 i juli, hvor sommerhusgæster fylder det meste af dækket. Pak regnslag og elastikker til barnesæderne - vestenvind over Isefjorden kan være barsk selv om sommeren.

Gravel- og landevejsrytteren: Drømmer du om den komplette Isefjordsrundtur, så kombiner begge færger. Start i Holbæk, tag Holbæk-Orø, kryds øen ad grusvejene forbi Næsset og Orø Havn (7 km), fortsæt med Hammer Bakke-Orø til Hornsherred og sprint sydpå ad de snoede landeveje til Roskilde. På 120 km får du to færger, én ø, meget kuperet asfalt og 15 km kystgravel. Køb klippekort til cykel hos begge selskaber - så slipper du for kø ved billetautomaten. Rejser I som klub på 10+ ryttere, så ring dagen før til sejladskontoret og reserver for at undgå at blive splittet over flere afgange. Hav altid lappegrej; Orøs grusveje er skarpe efter regn, og det kan være langt til nærmeste pumpe.

Den rolige naturdagstur: Begynd i Frederikssund, følg Fjordstien mod nord, tag Hammer Bakke-Orø, nyd øens fuglereservat og retur via Holbæk-Orø til togforbindelserne i Holbæk. Turen kan kortes ned på begge sider, og du har fleksibilitet til at blive en ekstra time på øen, hvis solen skinner.

  • Myldretid: Før kl. 9 og efter kl. 17 er færgerne næsten tomme uden for sommerferien.
  • Vejr: Fralandsvind giver rolig sejlads; ved kraftig pålandsvind kan cykeldækkene glide på den malede ståldæksplade - gå ombord.
  • Sikkerhed: Tænd lygter i de smalle Orø-bakkedale; mange bilister er turister.
Afslutningsvis: dobbelttjek altid sejlplaner og driftsmeldinger - især i skuldersæsonerne, hvor færgerne kan skære ned til timedrift eller helt indstille aftenture.