Udgivet i Øvrige artikler

63 10 59 83 – Hvem ringer?

Af Urbanblog.dk

Telefonen vibrerer. Skærmen lyser op med et nummer, du ikke kender: 63 10 59 83. Før du når at sige “hej”, bliver der lagt på - eller også møder du en sælger, der lover guld og grønne skove, hvis bare du lytter et øjeblik. Lyder scenariet bekendt? Du er langt fra den eneste.

På sociale medier, i debatfora og i kollegasnakken går den samme historie igen: gentagne opkald, manglende forklaringer og tvivlsom telemarketing, der udgiver sig for at ringe fra ASE. Men hvem står egentlig bag? Hvad er formålet? Og vigtigst af alt: Hvordan stopper du de uønskede opkald, før de driver dig til vanvid?

I denne guide på Urban Blog dykker vi ned i mysteriet om 63 10 59 83. Vi samler de seneste brugerberetninger, gennemgår dine rettigheder - og giver dig en trin-for-trin-plan til at slå spammen tilbage. Læs med, og tag kontrollen over din egen telefon igen.

Hvad er 63 10 59 83?

Nummeret 63 10 59 83 er i de seneste måneder dukket op på alverdens opkalds- og spamfora, hvor danskere deler erfaringer om uønskede salgsopkald. Fællesnævneren er klar: Opkaldene opleves som aggressiv telemarketing - og i mange tilfælde som decideret spam.

Modtagerne fortæller, at de typisk bliver ringet op flere gange dagligt, ofte fra formiddag til sen aften. Når de tager telefonen, sker ét af to scenarier:

  1. Der bliver hurtigt lagt på, inden du når at sige noget.
  2. En talsperson præsenterer sig (eller antyder at være) fra ASE - eller fra et bureau, der arbejder på vegne af ASE - og vil sælge eller tilmelde dig et medlemskab i a-kassen.

Problemet er, at kaldet sjældent ledsages af klar information om, hvor de har dit telefonnummer fra, eller hvilket telemarketingfirma der står bag. Flere beretter om, at repræsentanten hurtigt afviser spørgsmål om datakilde eller blot gentager en generel formulering som “vi har fået dit nummer via offentligt tilgængelige kilder”.

Selv om ASE er en lovlig og anerkendt a-kasse, er det altså ikke sikkert, at det reelt er ASE, der ringer - det kan være et eksternt bureau, som udgiver sig for at agere på deres vegne. Det gør det vanskeligt at afgøre, om du overhovedet taler med nogen, der har lov til at kontakte dig, eller om dine oplysninger misbruges i et uigennemsigtigt salgsflow.

Kort fortalt

Fænomen Det oplever modtagerne
Hyppige opkald Flere opkald om dagen, også aften og weekend
Lægger på ved svar Opkaldet afbrydes, inden du får en samtale i gang
Uklar afsender Skifter mellem “ASE” og “et bureau på vegne af ASE”
Manglende datakilde Kan eller vil ikke forklare, hvor de har fået dit nummer
Målgruppe Alle aldersgrupper - også pensionister, ifølge brugere

Samlet set er der altså tale om et telefonnummer, der i høj grad forbindes med påtrængende markedsføring. Næste skridt er derfor at forstå, hvem der egentlig står bag - og hvordan du bedst håndterer disse opkald, hvis dine egne erfaringer stemmer overens med beskrivelserne ovenfor.

Hvem ringer – og hvad forsøger de at sælge?

Nummeret 63 10 59 83 forbindes af mange brugere med opkald, hvor personen i den anden ende påstår at ringe fra ASE - Arbejdsløshedskassen for Selvstændige, eller fra et eksternt telemarketingbureau, der “arbejder på vegne af ASE”. Selve formålet er ret entydigt: De vil have dig til at tegne eller flytte et a-kasse-medlemskab - og i enkelte tilfælde også medlemskab af en tilknyttet fagforening.

  • “Jeg er fra ASE …” - Sådan starter mange samtaler. Opkalderen præsenterer sig som medarbejder hos ASE og fortsætter ofte med spørgsmål om din beskæftigelse, om du er dækket af en a-kasse i forvejen, og om du “har lyst til at høre om et fordelagtigt medlemskab”.
  • “Jeg ringer fra *** (bureau-navn) på vegne af ASE …” - Alternativt er det et kundecenter, der overtager hvervet. De har typisk en meget script-styret kommunikation og forsøger hurtigt at få et “ja” til at sende materiale eller “tage imod en gratis beregning af din dagpengesats”.

I flere online fora nævnes også, at pensionister får opkaldet - på trods af, at de ikke længere har behov for en a-kasse. Det tyder på, at ringelisten kan være ufiltreret eller forældet og muligvis indsamlet via bredere datakilder, fx konkurrencer, tidligere samtykker eller offentlige telefonregistre.

Påstået afsender Primært formål Målgruppe ifølge brugere
ASE (internt callcenter) Tilmelding/overflytning til ASE a-kasse Selvstændige, lønmodtagere, studerende
Telemarketingbureau for ASE Leadgenerering, medlemsrekruttering, krydssalg af fagforening Både erhvervsaktive og pensionister

Fællesnævneren er, at du i sidste ende skal afgive personlige oplysninger - navn, e-mail, beskæftigelse og i nogle tilfælde også CPR- eller kontooplysninger til betalingsaftale. Under samtalen fremstår det dog ikke altid klart, hvor de har dit nummer fra, og flere oplever, at opkalder lægger på, så snart der stilles kritiske spørgsmål.

Kort sagt: Hvis du ikke selv har bedt om at blive kontaktet af ASE, er der stor sandsynlighed for, at opkaldet fra 63 10 59 83 er et klassisk telemarketingforsøg på at sælge et a-kasse-medlemskab.

Kendetegn ved opkaldene fra 63 10 59 83

Flere læsere har delt stort set samme oplevelse, når 63 10 59 83 pludselig tikker ind på displayet. Her er de mønstre, der går igen:

  1. Gentagne opkald - ofte på skæve tidspunkter
    Nummeret ringer typisk flere gange om dagen, både formiddag, sen eftermiddag og tidlig aften. Pauserne kan variere fra få minutter til et par timer, hvilket gør det svært at “glide af” på opkaldene.
  2. Kort opkaldstid & pludselige afbrydelser
    Mange rapporterer, at samtalen afbrydes, så snart man svarer eller stiller uddybende spørgsmål. Det tyder på et dialer-system, der automatisk ringer mange numre op på én gang og kun forbinder dem, som reagerer hurtigst.
  3. Uklarhed om, hvor de har dit nummer fra
    Når man spørger ind til datakilden, lyder forklaringen ofte: “Du har tidligere givet samtykke” eller “Vi har fået dit nummer gennem en officiel liste”. Konkrete kildeangivelser - som konkurrencer, samarbejdspartnere eller CVR-registeret - mangler dog oftest.
  4. Varierende præsentation af afsenderen
    Nogle opkald starter med “Det er ASE” eller “Vi ringer på vegne af ASE”. Andre nævner i stedet et “analyse-” eller “rekrutteringsbureau”. Den skiftende terminologi er et klassisk tegn på eksterne telemarketingbureauer, der håndterer salget for flere klienter.
  5. Personlige spørgsmål - men ingen klar identifikation
    Callcentermedarbejderen vil hurtigt bevæge sig over i spørgsmål om arbejdsstatus, kontingent og nogle gange CPR- eller betalingsoplysninger. Til gengæld er det vanskeligt at få oplyst CVR-nummer, fuldt firmanavn eller kontaktmail.
Telemarketing-indikator Hvordan 63 10 59 83 matcher
Autodialer ringer op Opkald brydes, hvis linjen ikke fanges hurtigt
Hyppige gentagelser Flere opkald dagligt, også til pensionister
Mangelfuld præsentation Uklart bureau/navn, ingen verificérbare data
Salg af service eller medlemskab Formålet er at rekruttere til ASE a-kasse
Pres for hurtig beslutning Vil have tilmelding “mens vi har dig i røret”

Opsummeret ligner opkaldene fra 63 10 59 83 til forveksling den klassiske telemarketingmodel: automatiseret dialer, aggressiv frekvens, uklare datakilder og et mål om at sælge eller tilmelde dig på stedet. Ved at kende disse signaler er du bedre rustet til at afgøre, om du ønsker at tage telefonen - og hvordan du bedst håndterer samtalen, hvis du gør.

Sådan håndterer du opkaldet trin for trin

Følg nedenstående trin, næste gang 63 10 59 83 popper op på skærmen - så minimerer du risikoen for at blive lokket til et uønsket køb eller at afgive følsomme oplysninger.

  1. Svar roligt - eller lad det gå til telefonsvarer.
    Hvis du tager telefonen, så bevar et neutralt toneleje. Vælger du at lade den ringe ud, husk at gemme nummeret - så er det lettere at dokumentere gentagne opkald.
  2. Bed om de basale firmadata med det samme.
    Spørg høfligt efter:
    • Virksomhedens fulde navn
    • CVR-nummer
    • Hvor de har dit telefonnummer fra (kunde-, samarbejds- eller købt liste?)
    Kan medarbejderen ikke eller vil ikke svare, er det et klart rødt flag.
  3. Giv aldrig CPR- eller betalingsoplysninger over telefonen.
    En seriøs a-kasse eller fagforening kan bekræfte din identitet via NemID/MitID eller skriftligt senere. Siger de, at “det lige skal gå hurtigt nu”, så læg på.
  4. Bed om skriftlig information.
    Få tilsendt tilbuddet pr. mail eller SMS, så du kan tjekke det i ro og mag. Seriøse udbydere vil gladeligt sende dig materiale - aggressive sælgere presser på for et “ja” i røret.
  5. Sig tydeligt nej tak - og forlang at blive slettet.
    Formuler dig klart: “Jeg ønsker ikke flere opkald. Slet mit nummer fra jeres ringeliste.” Gentag det, hvis nødvendigt.
  6. Notér samtalen.
    Skriv dato, klokkeslæt, hvem du talte med, og kort indhold. Det er guld værd, hvis du senere vil klage til virksomheden eller Forbrugerombudsmanden.
  7. Blokér nummeret på din telefon.
    På iPhone: Åbn opkaldslisten → tryk på “i” → rul ned → vælg “Bloker denne opkalder”.
    På Android: Åbn telefon-appen → tryk & hold på nummeret → vælg “Blokér/spær”.
    Så slipper du (som regel) for flere forstyrrelser fra samme afsender.

Med disse trin får du hurtigt afklaret, om der reelt er tale om ASE - og vigtigst af alt: Du bevarer kontrollen over dine egne oplysninger og din tid.

Stop uønskede salg: rettigheder og værktøjer

Du har flere konkrete værktøjer til at slippe for pågående sælgere fra 63 10 59 83 og andre telemarketingnumre. Nedenfor finder du de vigtigste - fra lovlige “nej tak”-lister til tekniske spærringer:

  1. Tilmeld dig Robinsonlisten
    • Robinsonlisten er et nationalt register over forbrugere, som ikke ønsker uanmodede salgsopkald.
    • Tilmeldingen er gratis og foregår på borger.dk. Når du er opført, må virksomheder som udgangspunkt kun ringe, hvis du udtrykkeligt har givet samtykke.
    • Det kan tage op til 4 uger, før tilmeldingen slår fuldt igennem i alle registre, så vær tålmodig.
  2. Tilbagekald tidligere samtykker
    • Måske har du - bevidst eller ubevidst - sagt ja til at blive kontaktet, fx i en online formular. Det kan altid trækkes tilbage.
    • Send en kort mail eller SMS til virksomheden: “Jeg tilbagekalder hermed mit samtykke til telefonisk markedsføring. Slet mine oplysninger.”
    • Ifølge GDPR skal virksomheden efterkomme dit ønske uden unødig forsinkelse.
  3. Kend dine rettigheder i Markedsføringsloven
    • Salg via telefon kræver forudgående samtykke, medmindre det drejer sig om visse godkendte brancher (fx aviser, velgørenhed).
    • Sælgeren skal altid oplyse firmanavn, formål og hvor nummeret stammer fra.
    • Overtrædelser kan udløse bøder til firmaet - så træk gerne §4 (uønsket henvendelse) og §12 (urimelig handelspraksis) frem, hvis de presser dig.
  4. Klag - først til virksomheden, dernæst til Forbrugerombudsmanden
    • Skriv til firmaets kundeservice og kræv, at de stopper opkaldene og sletter dine oplysninger.
    • Fortsætter opkaldene, kan du udfylde en spam-/telemarketingklage. Husk at vedhæfte log med dato, klokkeslæt og hvem der ringede.
  5. Spærring via teleselskab og telefonens indbyggede filtre
    Platform Sådan gør du
    iOS Indstillinger > Telefon > Stil ukendte opkaldere. Du kan også blokere enkeltnumre direkte fra opkaldslisten.
    Android Telefon-app > Indstillinger > Spam og blokering (menuen kan variere afhængigt af producent).
    Teleselskaber Telia, TDC, 3 og andre tilbyder spamfiltrering i selvbetjenings-apps eller via kundeservice - ofte gratis.

    Ønsker du endnu mere kontrol, kan apps som Truecaller, Hiya eller 180 automatisk identificere og afvise kendte salgnumre.

  6. Del dine erfaringer - hjælp andre forbrugere
    • Skriv en kort anmeldelse på tjenester som Nummeroplysningen.dk eller Who-Calls.me.
    • Del i lokale Facebook-grupper eller på sociale medier, så venner og familie er forberedt.
    • Jo flere der siger fra og dokumenterer opkaldene, jo sværere bliver det for lyssky callcentre at fortsætte deres praksis.

Kort sagt: Brug listerne, loven og teknikken - og sig tydeligt fra. På den måde får du (forhåbentlig) ro i øret igen.